Wednesday, November 16, 2005

karismakah org "critical-thinking''?

adoi.i.... dan berdekad aku tak msuk and update blog ni.. cian ekkk... yer la.. aku mmg dah kureng maser utk spend gi cc n update per yg patut skrang... table aku mmg tight gilrer...

ok... dlm 1-2 ari ni... aku ader pikir pasal org critical thinking...org yg boleh la di kater kan sbg org yg agak tinggi pretasi pemikiran.... yer la... maner tak nyer... sumeer serba serbi diorang (aku?) pikir n make it serious n agak kefalsafahan jugak la aliran nie...

maser aku sem 1(asasi law) aku ader ambik subjek BEL 330... subjek nie mmg byk mghuraikan ttg perihal subjek and objek dlm matters relating to what is critical-thinking? aku kene blajao mcm maner nk lihat sesuatu subjek bukn sekadar melalui universal way or comman way, tp the way around yg maner jarang org kan lihat ngan care nie...

sebut pasal karisma... aku nyer lecturer utk subjek nie agak selamber... selalu kasi nasihat kat aku n frenz.. tp most of the nasihat tu mmg susah aku nk paham dengan baguz , so aper tah lagi nk applly nasihat2 tu.. hehee. bagi aku, org yg critical thinking nie mmg agak pelik n kadang2 suke idup ngan dunia nyer sendiri..

mmg ader nampak aspek karisma n caliber n matured bagi dlm diri org2 nie... mereka agak pantas berfikir n kasi respon...
contoh paling dekat is debate team aku.... aku agak kagum ngan capisity diorang yg mampu kasi respon or reaksi ttg aper yg di bincang kan dengan begitu pantas, baik n lain dr yg lain..

lain dr yg lain nie lak..... bukn la matters or subjek yg merapu2 sampai tak releven n takj rasional.... tp...respon tu mmg rasional n boleh diterima akan even aku raser2 la org lain pon tak kan pikir care tu.... pelik, tp menarik...

tp.. aku noticed gak, yg org2 nie mostly akan sengaja susah kn perkare yg sudah sedia senang coz diorang nk justify sumer perkare2 nie dgn care critical thinking gak... mmg patut kiter pkir cam tu, tp adergak certain thing yg perlu kiter anggap "sudah selesai" n tak perlu kiter susahkn pemikiran utk justify that subject matter....

falsafah mmg sinonim ngan diorang nie... baguz la.. kiter akan dpt lihat lahir nye aristotle n ptelomy also ibnu khaldun n al farabbi... insya Allah

No comments: