Thursday, February 23, 2006

Masalah karikatur lagi!!

rakyat malaysia hari nie, terutamanya beragama islam telah dikejut kan lagi dengan masalah penerbitan karikatur yang menghina junjungan besar umat islam, Nabi MUhammad s.a.w.

yer la.. lepas rusuhan dan protes besaran yang dia ader kan di seluruh dunia pel umat islam terutamanya di asia timur, ramai pihak mula sensitif terhadap perkembngan semasa masalah ni..

di Malaysia contohnya, selepas lesen akhbat sarawak Tribune telah ditarik balik baru-baru nie, ramai umat islam malaysia menyokong tindakan tersebut dan menyatakan tindakan uti sebagai "kena pada tempat". ade juga yang menyatakan itu sebagai titik akhir bagi "episod penghinaan nabi" nie..

tp..tak cukup ngan tu. satu akhbar tempatan yang lain pulak buat hal yg sama..
NST atau news strait Times telah menerbitkan semula beberapa karikatur berunsur penghinaan terhadap islam dan nabi kelmarin.. karikatur yg diterbitkan tu ader la lebih kureng ngan yg diterbitkan oleh denmark dan beberapa buah negara eropah baru2 nie..

ternyata, NST tak hormati langsung arahan drp Pak lah(PM) yang menyatakan kepada semua pihak: melarang dan menghentikan segala bentuk pernebitan semula karikatur2 nie di malaysia bagi meengelak masalah sensitiviti keagamaan yang pastinya menjurus kearah ketidakstabilam politik dan sosial di negara yang kita cintai ni.

aper nak jadi sekarang?? perlukah Akta Media cetak kita dipinda untuk impose hukuman yang lebih berat ke atas pesalah2 nie?? atau menarik permit NST seperti yang berlaku kepada Sarawak Tribune?? atau kita biarkan rakyat kita bangkit and wat protes besar-besaran dan bakar kilang NST seperti kejadian membakar Kedutaan Denmark?? atau pun kita boikot NST ngan memulaukan akhbar tersebut???

No comments: